Dat bedrijven vaak onderzoekjes doen onder de categorie “wij -van-WC-eend” wisten we al langer. Dit keer las ik voor de verandering eentje waar ik wel door gecharmeerd was. Sonos zegt namelijk dat je door muziek vaker intiem bent met iemand en daar wil ik het rijkelijk mee eens zijn. Check hier hoe dat zit!

Sonos en Apple doen doktertje spelen met muziek

Het initiatief voor het onderzoek komt bij Sonos en Apple vandaan. Zij willen maar al te graag zulke smakelijke feitjes uitzoeken om hun missie statement te ondersteunen en gingen aan de slag met 30 stelletjes. Ze lieten hen thuis 1 week met muziek en 1 week zonder muziek hun gewone leven leiden. In de week met muziek werden ze van alle gemakken voorzien met alle toeters en bellen van de Sonos en Apple productenrange. En wat blijkt?! (ik bespaar je de rest van de methodologie), stelletjes spendeerden 37% meer tijd tussen de lakens met muziek ten opzichte van een slaapkamer gevuld met omgevingsgeluid (zonder muziek). En nee, het gaat dan niet om ganzenborden ;). Check het hele artikel hierrr!

Broodje aap onderzoek of niet

Een kritische lezer doorziet natuurlijk dat het onderzoekje op zijn minst een beetje gammel is. Er zijn wel meer factoren die belangrijk zijn voor het gewenste gedrag. Misschien had mevrouw zonder muziek een beetje “hoofdpijn” (zo niet, zet de volgende keer muziek op!!). Misschien had meneer geen zin omdat hij verloren heeft met kaarten. Wie weet stond de maan gewoon beter. Donno. Maar eigenlijk doet dat er niet toe voor mij. Ik vind het als muziekliefhebber een sympathieke gedachte. Wil je het zelf uitproberen? Dan zou ik zeggen. Pak “System-of-a-Down” in week 1 en zet de Spotify playlist: Bedroom Jams, aan in week 2. Kijken wat er gebeurt 😉

Toegepast commercieel onderzoek

Van alle bedrijfsonderzoekjes vind ik deze toch wel het meeste sympathiek. Meestal erger ik mij hier aan. Neem bijvoorbeeld die irritante reclames van onze tandenborstelfabricanten die met acteurs in witte doktersjasjes werken. Om ons te vertellen hoe en met wat we moeten poetsen. Daar lach ik altijd een beetje om omdat het zo super obvious is. Het winkellabeltje hangt nog net niet ergens in de kraag. Vrijwel direct komt de beïnvloedingsstrategie van Cialdini, “Autoriteit”, (leestip btw) in mijn hoofd op. Ik wens dus dat het bedrijfsleven vaker ludiek onderzoek doet en er grappige conclusies uit trekt. Wel graag met een kleine disclaimer voor diegenen die er wel in zouden trappen.

toothpasteadvert

For the Record

Per saldo vind ik dat, ongeacht het onderzoek, er een kern van waarheid zit in hun bevindingen. Als ik kijk naar mijn eigen ervaring met muziek en hoe deze mijn stemming beïnvloed, dan zeg ik volmondig TRUE. Ik zal over intimiteit niet beginnen, maar feit is dat muziek je meeneemt naar je gevoel en dat geldt niet alleen tussen de lakens. Om die reden organiseren wij regelmatig – in goed gezelschap – For The Record. Een avond waarbij eenieder een plaat meebrengt waar een persoonlijk verhaal achter zit. Dit met een bijpassend speciaalbier. Vind je het leuk om daarbij aan te schuiven? Houd onze Facebook in de gaten!

Comments

comments

About Merlijn Kauffman

Ik ben een online marketeer. Huh.. wat?? In Jip en Janneke-taal; Ik maak websites beter vindbaar en dienstbaar. De mogelijkheden hiervoor zijn eindeloos en dat heeft een directe relatie met creativiteit. Daarbij is alles meetbaar en zie je direct het resultaat van jouw keuzes. Dat maakt online zo boeiend.

Leave a Reply