Nee, niet wapens zijn het grootste probleem in de USA. Natuurlijk niet. Ben je mal?! Dat zijn natuurlijk drugs! En dan met name dé gateway drug bij uitstek: marihuana. Oftewel wiet. Of pot. Of grass. Het maakt niet uit hoe je het noemt, dit gevaarlijke plantje staat in ieder geval aan de basis van elke overdosis. Hoewel daar natuurlijk een kern van waarheid in zit, is en blijft het een ietwat bekrompen gedachte. Maar gelukkig zijn er tegenwoordig al een aantal states in de USA waar marihuana is toegestaan voor recreatief gebruik. En daar maakt dé weed-ambassadeur nummer 1 (van dit moment althans, voor de all-times klassering moet hij natuurlijk dhr. B. Marley voor zich dulden) slim en – eerlijk is eerlijk – prachtig gebruik van.

Leafs by Snoop

Sinds juni is het in niet minder dan 23 staten in Amerika niet langer illegaal om marijuana op zak te hebben en te gebruiken. In de meeste gevallen geldt dit voornamelijk voor medicinaal gebruik, maar er zijn een aantal staten waar het vandaag de dag ook recreatief toegestaan is. Dit gaat om Alaska, Oregon, Washington en Colorado. En die laatste staat heeft Snoop uitgekozen tot zijn afzetmarkt. Want op dinsdag 10 november jl. is de verkoop van zijn eigenste branded marihuana-lijn, Leafs by Snoop, in de verkoop gegaan in deze staat. Saillant detail: Snoop mag legaal gezien dit bedrijf niet bezitten, omdat hij zelf geen inwoner is van de staat. Maar daar heeft deze sluwe vos – of beter gezegd zijn legal team – natuurlijk zijn trucjes voor. Natuurlijk niet zo gek dat hier wat resources in zijn gaan zitten, aangezien gelegaliseerde marijuana op dit moment de snelst groeiende markt in de USA is.

marijuana USA

Bron: mic.com

Een merk neerzetten, dat weet de beste man wel te doen. Met smaken als Lemon Pie, Northern Lights en Cali Kush zet hij – naar eigen zeggen – het eerste echte mainstream weed-merk neer. En hij is er trots op om pionier te zijn op dit gebied:

Wherever my musical journey has taken me around the world, it’s beautiful to see how chronic leafs are a common source of peace, love and soul that connects us all. I’ve always been proud of our movement and have personally selected my favorite strains to enjoy.

De sublieme vormgeving van Leafs By Snoop

Bij een nieuw product hoort ook een eigen visuele identiteit. Aan Emily Oberman – de ontwerper achter onder andere The Tonight Show Starring Jimmy Fallon en Saterday Night Live – de opdracht om deze visuele identiteit te creëren. En dat is best een uitdaging. De wereld rond Marijuana staat namelijk bol van rasta-achtige verwijzingen, waar je als visueel ontwerper natuurlijk zo ver mogelijk vandaan blijft. Oberman geeft aan “een beroep te willen doen op het bredere spectrum van de mens Snoop”. Marijuana is namelijk een product waarin Snoop een echte kenner is. En met Leafs zag hij de kans om een bedrijf op te zetten dat afstamt van zijn persoon, van wie hij is.

Opening a box of weed almost has the feel of unboxing an Apple product.

Tijdens het ontwerp-proces heeft Oberman alles uit de kast gehaald om erachter te komen wat nou hetgeen was wat Snoop’s persoonlijkheid het beste visualiseerde. Gaandeweg werd het steeds duidelijker dat Snoop zich aangetrokken voelde tot patronen die een beetje het gevoel van ‘California cool’ oproepen. Patronen die voortkomen uit de bezienswaardigheden in de Golden State, zoals palmbomen, zwemmende vissen, vliegende vogels, en dat allemaal gedoopt in pastel kleuren met goud-accenten. En ik denk persoonlijk dat hier best een behoorlijk stijltje is neergezet:

Bron: Fast Company

Nu ben ik toch stiekem wel een beetje benieuwd. Hoewel wij in ons kleine koude kikkerlandje toch behoorlijk tolerant tegenover het gebruik van marihuana staan, gaat het branden van een marihuana merk op deze schaal natuurlijk een stapje verder. Te ver?

Comments

comments

About Laurens

Conversie Marketeer voor ConversionMob. Grote passie voor merken, nieuwe concepten en bovenal: creativiteit. Op creatieve ontdekkingsreis met de Hofspoken. Hofspook original.

Leave a Reply